Model T


model-t

Otomobil endüstrisi 1800’lü yılların sonunda ortaya çıkışından itibaren tüm dünyayı kasıp kavurmaya aralıksız devam ediyor. Farklı ülkelerin birbirinden farklı modelleri sayesinde sektör her yıl milyonlarca yeni aracı yollara sürerken, bu endüstrinin gelişimine meraklıları dışında çoğu kimse ilgi duymuyor. Hayallerini gerçekleştirenlerde bu bölümün konuğu olarak bizde sektörün gelişim ve dünyayı sarma sürecinde baş rollerden birini kapan Henry Ford’u anlatmaya karar verdik.

Henry Ford 1863 yılında Michigan’da İrlanda kökenli bir ailenin en büyük çocuğu olarak doğdu. 12 yaşında annesini kaybeden Ford kendi oluşturduğu atölyesinde çalışırken, 15 yaşında kendi ilk buharlı makinesini yaptı. Ardından önce cep saatleri, sonrasına ise buharlı makine montörü olarak farklı iş kollarında çalıştı. Bu arada evlenen Ford 1891’de ‘Edison Işıklandırma Şirketi’ne girdi ve iki yıl sonra başmühendis oldu.

Çalışma ve yeni şeyler üretmeye meraklı olan Ford, 1893’te ilk tek silindirli benzinli motorunu, üç yıl sonrada ilk otomobilini üretti. İlk kurduğu şirket iflas edince 1903 yılında ‘Ford Motor Şirketi’ni kurdu ve piyasaya satış yapmaya başladı.

Özellikle T model isimli aracın ABD piyasasındaki büyük başarısı sayesinde, Ford şirketi uzun yıllar kırılamayacak bir rekora imza attı. Araç 1908-1927 yılları arasında 15 milyon adet sattı ve 45 yıl boyunca dünyanın en çok satılan otomobili konumunu korudu.

Henry Ford otomobil endüstrisini sadece ürettiği modeller ile etkilemedi. ‘Fordizm’ adı verilen ve üretim bantı tekniğini de geliştiren mucit ve girişimcinin bu sayede adı bir kültür akımında da isim sahibi oldu.

Fordizm; özellikle işçilerin diğer şirketlere oranla daha yüksek maaş almasını, kardan pay alabilmesini, iyileştirilmiş koşullarda çalışmasını, üretimin belirli bir sisteme oturtulup kitle tüketiminin arttırılmasını, sendikal faaliyetlere girilmemesini içeren bir kültür kavramı olarak ortaya çıkarken, 2. Dünya Savaşı sonrası kapitalist endüstrileşmenin de kelime anlamı haline geldi.

2. Dünya Savaşı’nın bitiminden hemen sonra otomobil üretimine geri dönen Henry Ford 1947 yılında 83 yaşında ölürken arkasında otomobil endüstrisinde önemli bir marka olan ‘Ford  Motor Şirketi’ni ve herkesin aklında yer eden ticari başarılarını bıraktı.

29 Aralık, Kaynak: www.gelisenbeyin.net

Kaynak: http://www.theartcurator.com

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s